Planirani građevinski radovi na proširenju Međunarodnog aerodroma Sarajevo moraju biti zaustavljeni dok se ne utvrdi da li bi trebalo da budu izvođeni na teritoriji Republike srpske ili FBiH, rekao je gradonačelnik Istočnog Sarajeva Ljubiša Ćosić.

Ćosić je naveo da se Gradska uprava zbog ovog problema obratila Vladi Republike Srpske, Inspektoratu, Republičkoj upravi za geodetske i imovinsko-pravne poslove, kao i Ministarstvu saobraćaja i veza, te izrazio nadu da će ove institucije pravovremeno reagovati i u dogovoru sa ljudima iz FBiH zaustaviti radove.

On je naglasio da je ovaj problem rezultat nerada Savjeta ministara, koji je prije petnaestak godina osnovao Komisiju za utvrđivanje međuentitetske linije, ali ona nikada nije uradila svoj posao jer to nije odgovaralo FBiH.

Ćosić je naveo da će im sada, kada hoće da nešto urade na silu, biti rečeno “ne može” jer se prvo mora utvrditi međuentitetska linija.

Gradska inspekcija je, kaže, spremna da izađe na teren zajedno sa Republičkom inspekcijom da zaustavi radove, napomenuvši da opština Istočna Ilidža nije mogla da dozvoli da se presiječe saobraćajnica u Ulici Vasilija Grđića.

On je pojasnio da je Međunarodni aerodrom Sarajevo prije nekoliko dana obavijestio opštinu Istočna Ilidža da je dobio odobrenje za građenje od Ministarstva prostornog uređenja FBiH, kao i za postavljanje perimetarske ograde na području Istočne Ilidže.

Dodao je da su u odluci dostavili izvode iz zemljišnih knjiga iz FBiH u kojima se navodi da je zemljište evidentirano u tom entitetu.

S druge strane, naglasio je, postoje jasni podaci koji govore da je to zemljište definisano katastarskim parcelama katastra u opštini Istočna Ilidža i samim tim na teritoriji Republike Srpske.

“To je ono o čemu godinama govorim, a to je da entitetska linija između Sarajeva i Istočnog Sarajeva nije adekvatno utvrđena i da nam to stvara probleme”, rekao je Ćosić.

Poslanik u Predstavničkom domu BiH Miroslav Vujičić optužio je prije nekoliko dana načelnika opštine Istočna Ilidža Marinka Božovića da je mimo znanja lokalne Skupštine i republičke vlasti dozvolio realizaciju tog projekta.

On tvrdi da je u julu 2021. godine načelnik Božović pregovarao sa direktorom Aerodroma Sarajevo o strategiji njegovog proširenja i razvoja.

“Tom prilikom iz opštine Istočna Ilidža su čak saopštili da ‘razvoj Međunarodnog aerodroma Sarajevo korespondira sa interesima naše zajednice’. Danas je jasno koliko su ti interesi usklađeni, osim ukoliko uvaženi načelnik Božović pod ‘našom zajednicom’ nije mislio na Istočnu Ilidžu, već neku svoju zajednicu”, istakao je Vujičić, koji je temu proširenja sarajevskog aerodroma stavio u fokus javnosti.

Vujičić je dodao da je posebno problematična činjenica da je Božović netransparentno, u ime opštine, potpisao sporazum o saradnji sa Upravom Aerodroma Sarajevo 25. maja 2022. godine mimo znanja Skupštine opštine Istočna Ilidža i Pravobranilaštva Srpske.

“Božović je u potpunoj tajnosti, bez ovlaštenja, dozvole i konsultacija sa Skupštinom opštine potpisao taj sporazum i danas, kada se šire na teritoriju Republike Srpske i ugrožavaju egzistenciju građana Istočne Ilidže, iz Aerodroma se upravo pozivaju na taj sporazum i dogovor”, naglasio je Vujičić.

On je postavio pitanje i drugih interesa koji se vežu za proširivanje kapaciteta Aerodroma na teritoriju Republike Srpske.

“Uvaženom načelniku Božoviću je posebno zasmetao dio moje ranije izjave u kojoj proširenje Aerodroma Sarajevo na teritoriju Srpske dovodim u kontekst njegovih stranih mentora. Podsjetiću javnost da je upravo američki ambasador Majkl Marfi u više navrata iskazao nediplomatsko interesovanje za Aerodrom Sarajevo tražeći da se isti stavi pod koncesiju."

U junu prošle godine Marfi je sa šefom Delegacije EU Johanom Satlerom čak uputio i pismo Vladi Federacije BiH u kome traži da se Aerodrom Sarajevo što prije stavi pod koncesiju, a samo nekoliko nedjelja ranije zahtjev je ponovio na sastanku sa federalnim premijerom Nerminom Nikšićem”, naglasio je Vujičić.

On je naveo da nije tajna da Božović blisko sarađuje sa Marfijem i američkom Ambasadom, te da se, kako kaže, pod maskom kojekakvih projekata sastaju i viđaju.

“Zbog toga nije teško povezati ove činjenice i vidjeti da je proširenje Aerodroma poseban interes Marfija i Amerikanaca, a izvođači radova su poznati”, rekao je Vujičić.

On je istakao da sve navedeno otvara i druga pitanja, kao na primjer: “Kome je potrebno proširenje piste, čiji avioni će koristiti te piste i da li je to ispunjavanje uslova za ulazak u NATO?”

“Sve su to stvari o kojima moramo voditi računa i suprotstaviti im se na vrijeme, a što je načelnik opštine Božović propustio da uradi. Ako je slučajno iz neznanja, onda nije sposoban da obavlja funkciju koju mu je narod povjerio, a ako je namjerno – onda se jasno stavio na stranu onih koji su protiv interesa Republike Srpske i srpskog naroda”, zaključio je Vujičić.

Božović je reagovao, odbacujući sve navode.

Odgovarajući na pitanje o obuhvatu zemljišta koje je problem spora u ovom slučaju, načelnik Istočne Ilidže je pojasnio da se radi o zemljištu između 20.000 i 30.000 m2.

"Kada je u pitanju zemljište koje je predmet građevinske dozole koje je izdao nadležni organ iz Federacije – on zadire u teritoriju Republike Srpske na dio zemljišta koji se posjedovno vodi na Opštini Istočna i Ilidža. A u gruntu se, zamislite, vodi na Međunarodnom aerodrom Sarajevo još iz 1991. godine kada je izvršena eksproprijacija za potrebe njegovog širenja. Dakle, i ulica Vasilja Grđića je vlasnički na Međunarodnom aerodromu i u taj dio te građevinske dozole mi ne možemo da dajemo nikakve smjernice niti smo davali, niti možemo odlučivati da li će se oni raditi ili neće raditi isto kao što se oni ne pitaju u teritoriju Republike Srpske. Ukoliko pređu granicu Republike Srpske mi ćemo radove stopirati. Ja nemam informaciju da su prešli“, rekao je Božović.

Stanovnici Ulice Vasilija Grđića u opštini Istočna Ilidža, koja će biti blokirana zbog izvođenja radova na proširenju Međunarodnog aerodroma Sarajevo, protestovali su prije tri dana da bi izrazili nezadovoljstvo i od nadležnih zatražili da im se izgradi alternativni put, prenosi RTRS.

Ukazano je i na problem koji imaju zbog linije razgraničenja koja nije tačno utvrđena, što stvara dodatne teškoće.