U srcu smo turističke sezone, gužve su iz vikenda u vikend sve veće na cestama prema moru.

Gradovi i obale naizgled prepuni ljudi, a turisti iz svih krajeva svijeta na našoj obali traže svoje mjesto pod suncem. No, unatoč užurbanom turističkom ritmu, među lokalnim stanovništvom u Dalmaciji često se može čuti: “Ma nema gostiju.”

Hrvatski turizam suočava se s izazovnim vremenima, a sezona ove godine pokazuje kako situacija ne cvjeta kao prethodnih. Mnogi se pitaju što je pošlo po zlu i zašto Dalmacija ove godine bilježi lošije rezultate.

U razgovoru s iznajmljivačima iz Splita, Marija, vlasnica kuće za odmor izrazila je izrazitu zabrinutost, jer kako kaže, u kolovozu i dalje ima praznih mjesta: "Jako je čudna sezona. Cijene nismo puno dizali, sad smo ih i spustili, ali već na početku lipnja obično bi napunili kapacitete sve do septembra. Trenutno imamo još slobodnih mjesta u avgustu, što se rijetko događa."

Sličnu situaciju opisuje i Ana, koja iznajmljuje sobe u centru Splita: "Nama najviše dolaze Nijemci, Poljaci, Česi i Slovaci. Ove godine su mnogi od njih već iskoristili godišnji odmor zbog Evropskog prvenstva i Olimpijskih igara. Sudeći prema velikom broju praznih soba u Splitu, čini se da ljudi ove godine ne idu na more."

Među ugostiteljima također vlada nezadovoljstvo sezonom, Roko, student koji već četiri godine radi sezonski posao šankera u splitskom noćnom klubu, kaže da je ovo možda najgora sezona do sada.

-Inače bi do sada u špici sezone radili do 5 sati ujutro, a ove godine jedva do 3. Promet je osjetno manji, ljudi općenito ne troše previše u klubu. Čujem od kolega da je situacija slična i u kafićima i restoranima – manje je posla."

-Što se tiče ljudi po ulicama i u gradu, sezona i nije loša, grad je pun. Ali potrošači i dobri gosti su rijetki. Nema zarade, ljudi dolaze, ali odlaze u hostele ili kampiraju. Ne troše po kafićima i restoranima, već pokušavaju što jeftinije proći. Split više ne privlači starije turiste koji vole mirnije šetnje i večere gradom, sada je puno mladih ljudi koji partijaju i rade nered, a od njih nema zarade - dodao je Tino, konobar u restoranu u centru Splita.

Bilježi li ugostiteljstvo realan pad prometa kakav opisuju radnici, pitali smo Jelenu Tabak, predsjednica Udruženja ugostiteljskih djelatnosti HGK-a, koja nam je i otkrila nove trendove potrošnje među turistima, piše Vecernji.ba.


-Turizam u Dalmaciji, u vršnom dijelu sezone, generalno bilježi pad od 10% do 20% u lipnju i srpnju - naglasila je kako bolje prolaze ugostitelji koji nude jednostavna jela poput roštilja ili pizze, čime sugerira kako su su ćevapi ove sezone veći hit od, primjerice, škampa.

-Veći pad imaju objekti koji nude tradicionalnu hranu i ribu, dok objekti jednostavne i brze pripreme bilježe i porast. U Splitu imamo mnogo mladih gostiju kojima paše brza usluga, a i evidentno je da hranu i piće kupuju u trgovinama i ne zalaze u restorane.