Kad se želi novac, sve se može uraditi. Kada je mjerenje gledanosti TV kanala u pitanju, to se radi efikasno i to godinama. Još prije godinu, iz Komisije za borbu protiv korupcije državnog parlamenta su kazali da je jedna kompanija znala da će 2024-e dobiti posao baš u oblasti mjerenja gledanosti.
Banjalučka kompanija je, prema navodima iz Kantara, trebala „završiti“ proceduru usklađenosti mjernih uređaja i pribaviti potrebne dozvole. Na čelo Instituta za mjeriteljstvo stavlja se politički pogodna osoba, a izbacuje stručna. Tako je prošle godine iz priče izbačen Srđan Damjanović, stručnjak za mjeriteljstvo, a glavnu ulogu preuzima Milica Ristović Krstić koja dalje radi prema instrukcijama.
Preuzme se Institut za mjeriteljstvo, lažnim mjerenjem preusmjeri se novac tipovanim medijima. Oni pišu kako im se kaže i za to dobiju novac. Nova direktorica donošenjem novog pravilnika izbacuje s tržišta dotadašnjeg mjerača Audience Measurement, kompaniju koja je godinama radila ovaj posao. Novim pravilnikom odredi i opiše čak i dimenzije piplmetara, a ima ih samo jedna kompanija s kojom je, gle čuda, banjalučka kompanija bliska porodici Dodik - See Media Research, dogovorila saranju. I sve je jasno. Pa i onom čovjeku koji je trebao sjesti na direktorsku stolicu Instituta za mjeriteljstvo BIH, prije nego je u cijelu priču gurnuta Milica Ristović Krstić.
To što obavlja funkciju, kada se neko favorizuje i kada se nastoje fingirati podaci, ne znači mnogo. Posao lagan i unosan. Novac kojim se raspolaže u konkretnom slučaju mjeri se desecima miliona maraka za medijsku industriju, pa je logično i šta su tendencije, objašnjavali su stručnjaci ranije. Znaju to oni koji bi rado putem Ristović Krstić, koja je SNSD-ov kadar, trebali ući na ovo tržište i po mogućnosti opustošiti ga, a medije koji im smetaju skloniti sa scene. Objašnjeno je i da je sve navedeno netačno. Posljedično, budžeti oglašivača bili bi značajno manji i teško će se ponovo povećati na sadašnji nivo. A takvo nešto već je vidljivo. Međunarodni klijenti, pravilo je, odbijaju se reklamirati na tržištu koje nema mjerenje gledanosti.
Je li se već krenulo u akciju iako su sudski procesi u toku, iako se čeka privremena mjera, pitali smo i Upravu za indirektno oporezivanje. Dakle, konkretno, jesu li u ovoj godini uvezeni piplmetri, kojih performansi, koja količina. Odgovaraju... kratko i površno.
No, stručnjaci će objasniti.
I da ne bude zabune, kriza i posljedice koje nastaju ovakvim odlukama dugoročne su. Mjere se desecima miliona maraka. A mi možda svjedočimo uvođenju još jedne kompanije na tržište koja bi radila za račun i interes uskog kruga ljudi koji se već nalaze na crnim listama. Hoće li to biti sudbina i ove kompanije i hoće li joj prije toga biti dopušteno da cijelu medijsku industriju zavije u crno pitanje je na koje se odgovor ne bi smio čekati. Ako sve, računajući kontrolu i gašenje slobodnih medija, projekat vlasti trojke, HDZ-a i SNSD-a, onda svjedočimo i sahranjivanju demokratije u Bosni i Hercegovini.
(M.Rašidović)