Na Sarajevo Film Festivalu održana svjetska premijera filma "Majka Mara" koji je režirala Mirjana Karanović.
Priča o ženi koja pokušava da se izbori sa tugom nakon smrti sina i koja kroz druženje sa njegovim prijateljem otkriva brojne tajne, privukao je pažnju i svjetskih medija.
The Hollywood Reporter je primijetio da je drugi rediteljski napor Mirjane Karanović pun života, i u razgovoru sa srbijanskom glumicom dotakli su se brojnih tema – od njenog života i karijere do stanja regionalnog filma danas.
Karanović je za "The Hollywood Reporter" rekla da je privlače priče o ženama njenih godina, jer je patrijarhalno vaspitanje uslovilo sve nas da žene od 40 i 50 godina posmatramo kao "plemenite tetke, majke, tihe žene u pozadini".
- Međutim, moje lično iskustvo mi je govorilo nešto sasvim drugo. Tokom svojih 40-ih i 50-ih godina borila sam se sa tim patrijarhalnim iskustvom i svojom potrebom da se razvijem kao žensko biće u društvu u kojem se žene i dalje posmatraju kao objekti - rekla je Karanović za "The Hollywood Reporter".
Za film "Majka Mara" kaže da je to "zaista okršaj Tanatosa i Erosa", i da su takva priča i takav lik za nju nešto veoma uzbudljivo i veoma neočekivano:
- Kao što sam sebe iznenadila da sa 60 godina i dalje imam radoznalost, energiju, želju za nečim drugačijim i novim.
"Male zemlje nemaju velika sredstva za film"
Kada su je upitali o stanju filma u našem regionu, Karanović je rekla da se od početka njene karijere osamdesetih godina do danas dosta toga promijenilo, posebno jer današnje vrijeme karakteriše "izuzetno teška i komplikovana borba svakog reditelja i producenta da finansira svoje projekte."
- Nema više državnih preduzeća koja obezjbeđuju onoliko novca koliko treba. Međutim, tada je to bilo vezano i za određenu političku podobnost i druge zahtjeve koji su se očekivali od reditelja - rekla je naša glumica i dodala:
- Danas u mojoj zemlji, a vjerujem i u regionu, filmove uglavnom snimaju mladi reditelji. Čini se da samo oni imaju energije i vremena da se bave traženjem svih tih sredstava, iznova i iznova. Uprkos godinama, još sam mlad reditelj (smijeh). Imam energije da se borim, ali film je veoma skupa umjetnička forma, a male zemlje poput moje nemaju velika sredstva ili značajna sredstva. Iako bi ovo što sada dobijamo moglo biti mnogo za nas, još uvijek nije dovoljno da samostalno snimimo film samo od novca koji dobijamo od države. Dakle, kada dobijete novac u svojoj zemlji, odvija se duga i mukotrpna bitka da biste obezbijedili dodatna sredstva kako biste mogli da kreirate film koji želite. Mnogo toga se promijenilo.
"Talenat nikad nije dovoljan"
Vjeruje da svako doba ima svoja pravila, kao i da ljudi kojima je stalo ili pokušavaju da se prilagode tim pravilima ili pokušavaju da pronađu način da ih zaobiđu. I tada i sada, sam talenat nikada nije bio dovoljan, smatra Karanović.
- Neophodan je određeni nivo lične upornosti, kao i način da komunicirate sa ljudima i ubedite ih da je ono što radite važno i da treba da bude finansirano. Dakle, nemam način razmišljanja "u moje vrijeme je bilo bolje" ili "sada je sve gore". Samo mislim da kada tražite novac od države za svoju umjetnost, to je uvijek veoma, veoma komplikovano i iscrpljujuće - zaključila je Mirjana Karanović za The Hollywood Reporter.