Građani kao potrošači različitih roba i usluga generalno su nezaštićeni, kažu u udruženjima za zaštitu potrošača, a na osnovu prakse mogu slobodno tvrditi da se u sferi online trgovine njihova prava brutalno krše. Prevarama su izložene i mlađe generacije potrošača, koje ipak imaju solidno poznavanje opasnosti koje vrebaju na internetu, ali su starije generacije posebno izložene prevarama.
- S obzirom da nemamo zakonskog okvira, gdje su određeni prevaranti, pa možda i bez namjere da budu prevaranti ali su počevši da se bave tim nazovi biznisom, vidjeli su neki otvoren prostor za laku zaradu, bukvalno su otišli u kriminal i zaista zakonski okvir je neophodan – kaže Gordana Bulić iz Udruženja za zaštitu potrošača BiH.

„Svi koristimo prednosti online trgovine, svi vole da im dođe kući roba, međutim ako nešto pođe po zlu, načini da se ljudi obeštete su jako teški, često imamo prevara, problemi su krađe identiteta i sve opasnosti s tim povezane.“, navodi Tanja Majer, pomoćnik Ombudsmana BiH za zaštitu potrošača.
Federalno ministarstvo trgovine formiralo je radnu grupu za izradu zakona o online trgovini, kao lex specijalis zakon, a do kraja godine trebao bi biti usvojen i Zakon o zaštiti potrošača. Dva su cilja koja se moraju ostvariti u zakonskoj proceduri, a moraju biti donesena ukupno 74 zakona, odnosno uredbe. To su zaštita potrošača u skladu sa evropskim direktivama i zakonsko uređenje sivog tržišta u segmentu internet trgovine.

- Mi smo kao krovni zakon, Zakon o unutrašnjoj trgovini, predvidjeli da između ostalog moraju biti registrovani svi oni koji se pojavljuju kao e-trgovci. Ovdje smo upravo rekli to da onaj ko je registrovan onda možete ostvariti kao potrošač svoja prava, kada poslujete sa njim, onaj ko nije onda nećete. Pa ako ništa ispunićemo taj minimum – kaže Amir Hasičević, federalni ministar trgovine.
U cijelom procesu podizanja nivoa zaštite potrošača veoma je važna i edukacija potrošača o svojim pravima i obavezama. Zbog toga u kantonalnom Ministarstvu trgovine namjeravaju pokrenuti jednu web stranicu na kojoj će se potrošači moći upoznati sa svojim pravima, ali i prijaviti sve prevare kojima su izloženi, a ministarstvo će u saradnji sa udruženjima potrošača i inspekcijskim organima onda moći djelovati.
- Na taj način bismo mogli objediniti, i sistematizirati na neki način, sve reklamacije, sve zamjerke, sve probleme s kojim se susreću potoršači, njegovo početno stanje i recimo stanje kroz dvije, tri godine – navodi Dželmina Huremović iz Ministarstva trgovine TK.
Država će morati ubrzati procedure usvajanja ovih zakona, jer prema slobodnim procjenama, na godišnjem nivou utaji se oko milijardu KM poreza u segmentu online trgovine, piše BHRT.