Kada je helikopter OSBiH pao u Jablaničko jezero u srijedu oko 11 sati, ponovo se pokrenula priča o sposobnosti odnosno opremljenosti OSBiH. Mogli smo vidjeti u medijima kako je helikopter koji je završio u Jablaničkom jezeru star 40 godina. Time se vjerovatno aludiralo na to kako je njegova starost problematična u njegovom djelovanju.

Treba podsjetiti i na političku situaciju u našoj zemlji gdje političari iz bh. entiteta RS rade sve što je u njihovoj moći da oslabe OSBiH kako ne bi došlo do zanavljanja opreme. Također, sporazumom iz 1996. godine se odredilo koliko vojne opreme može imati ne samo BiH nego i države koje su bile u sastavu Jugoslavije.

Na temu opremljenosti OSBiH i njene budućnosti za Hayat.ba je govorio vojni analitičar Berko Zečević.

-Helikopteri koji su u OSBiH i koji su bili donacija su stari. Ali oni su upotrebljivi i postoje jasne procedure o njihovom servisiranju i postoje ljudi koji rade po propisima to servisiranje. Helikopteri su izdržljivi i ispunjavaju sve zadatke. Neovisno što su stari veoma su upotrebljivi. Samo se treba jasno pridržavati procesa servisiranja i imati rezevrne dijelove koji se trebaju slati u Njemačku – kaže Zečević za Hayat.ba.

Zečević govori kako OS imaju problem za ljudstvom u svojim redovima te kako nemaju modernu radionicu kako bi mogli servisirati helikoptere. Dodaje kako su veliki problemi zapravo u trošku servisiranja ovih helikoptera.

-Nije bio problem u slanju i neslanju nego u troškovima servisiranja jer ovi američki helikopteri nakon određenog broja sati leta zahtijevaju servisiranje. OS imaju ograničeni broj ljudstva i u okviru njih nemamo moderne radionice ne samo za servisiranje helikoptera nego i složenih sistema. To je nedostatak OS za koji su zaslužni političkih subjekti – ističe Zečević.

OS su najbitinije u odbrani države kada i ako za to dođe vrijeme. U medijima možemo često čuti kako naše OS nisu dovoljno opremljene te kako nismo sposobni za borbena dejstva ukoliko dođe do njih. Međutim, Zečević ističe kako imamo značajnu količinu opreme koja samo treba biti uredno servisirana kako bi mogla biti upotrebljena na pravi način. Istakao je da bi OS trebale da posjeduju protuavionska sredstva kako bi mogli da zaštitimo i naše nebo.

-OS snage se sastoje od niza komponenti neophodnih za vođenje eventulanih borbenih operacija. Imate tenkove T54, M61 te manje tenkove M72. Jedan od ključnih stavki je servisiranje. A mi imamo veći broj tenkova nego što imamo kapaciteta za njihovo servisiranje. To se isto odnosi na oklopne transportere koje treba održavati. Drugo, na transportere i oklopna vozila trebalo bi postaviti oklopnu zaštitu da se otpornost na djelovanje municije poveća. OS nedostaje protuoklopna sredstava za uništavanje oklopnih sredstava i bunkera te protuoklopna sredstva treće ili četvrte generacije što košta više stotina hiljada dolara. Možemo reći da ne možemo štiti vazdušni prostor jer ono što imamo nije dovoljno. Imamo mi značajan broj artiljerije a sve to treba održavati – poručuje Zečević.

Budžet Ministarstva odbrane se ne povećava značajno što uzrokuje i zastarivanje opreme i sistema u OSBiH. Sva ona zanavljanja koja su se desila u OS su zahvaljujući našim partnerima, ističe Zečević, poput SAD, Turske i Velike Britanije. Podsjetio je kako je potpisan sporazum sa Turskom još prije 4 godine ali da do dana današnjeg nije došlo do njegove raelizacije.

-Ako bi uporedili broj stanovnika Hrvatske i BiH, paktično bi vojni budžet trebao biti ekvivalent hrvatskom vojnom budžetu možda 80 posto. To ni u kom slučaju nije. Mi ne možemo očekivati ni u bliskoj budućnosti povećanje budžeta jer partije iz bh. entiteta RS ne žele da OS budu moderne i da pri usvajanju budžeta dođe do značajnijeg povećanja. Zanavljanje tih sredstava se vrši jer SAD, Velika Britanija i Turska finansiraju OS kroz donacije i dolazi do zamjene tekućih sistema u OS. Takav slučaj je i sa ovim helikopterima. Imamo i ove donacije iz Turske od prije 4 godine koja još uvijek nije realizirana. Ona sada vrijedi 15 miliona dolara jer lira svakim danom devalvira. Dakle ovaj sporazum je potpisan da se realizuje preko tuske lire – navodi Zečević za Hayat.ba.

Nakon potpisivanje Daytonskog sporazuma, određene su kvote koliko svaka od država iz bivše Jugolavije može imati vojne opreme. Tako je BiH dobila kvotu koju može ispuniti. Ali je upitno koliko se ta kvota ispunjava od strane BiH.

Referirajući se na ovaj sporazum, Zečević je istakao i prednosti ovog sporazuma podsjećajući da transportna vozila koja su višak u OS mogu koristiti polcijske strukture. Međutim, podsjeća na nadležnosti oba bh. entiteta i kompleksnost FBiH sa svojim kantonima. Govori kako KS treba imati najmanje tri helikoptera koja može slati u tri različita pravca kao ispomoć kada to zatreba.

-Po sporazumu iz ’96., ograničena su sredstva koje mogu imati zemlje iz Jugoslavije. Sporazumom je određeno koliko BiH može imati opreme a unutar BiH koliko tadašnja vojska Federacija i Vojska RS mogu imati opreme. Onda je rečeno da svaki od entiteta može da koristi transportere iz OS a koji budu višak. Oni se prema tom sporazumu mogu preusmjerti na policijske strukture. Imate MUP RS koji ima i svoju žandarmeriju koja je poluvojna formacija i koja može imati i ručne bacače. UFBiH je drugačije gdje imate Federalno ministarstvo i gdje imate kantone. Nije ista nadležnost u FBiH i RS. Ako neko neće da jača OS logično bi bilo, ali i pametno, stvoriti sigurnost kod građana na taj način da bi se izdvojila značajna sredstva za opremanje. Ovdje treba pohvaliti Tuzlanski kanton i Kanton Sarajevo koji rade po ovom pitanju. Dodao bih kako treba jačati i helikopterske službe. Ne služe samo helikopteri za borbeno djelovanje nego i za brzi transport vojnih i policijskih snaga kao i zdravstvenih stručnjaka. Mi vodimo peripetiju oko jednog helikoptera u KS. On bi trebao imati najmanje tri helikoptera koji bi trebali biti u stanju da šalju ljudima u Hercegovini, Zenici i Kladnju. Zar nije glupo da KCUS nema helikopter!? – zaključuje Zečević za Hayat.ba.