Dr. Emir Efendić, doktor kriminalističkih nauka i stručnjak s višedecenijskim iskustvom u sigurnosnim studijama i analizi društvenih prijetnji, prisjetio se jednog od ključnih trenutaka u savremenoj historiji Bosne i Hercegovine.
U svom svjedočanstvu evocira uspomene na 30. august 1995. godine, dan kada je tokom NATO udara oboren francuski avion Miraž 2000 u blizini Pala.
Njegovo kazivanje, protkano ličnim iskustvom sa ratnih položaja na Borovcu, donosi sliku o vojnoj dimenziji tog događaja i o atmosferi nade, straha i neizvjesnosti koja je tih dana vladala među borcima Armije RBiH i civilima širom opkoljene Bosne i Hercegovine.
Tekst prenosimo u cijelosti:

'Na današnji dan prije 30 godina, gledao sam kada je pogođen i oboren NATO avion Miraž 2000 u blizini Pala.
Bio je 30 avgust 1995 godine. U noćnim satima započeli su NATO udari po položajima tzv vojske RS-a u Bosni i Hercegovini.
Prvi put nakon tri i po godine agresije na Bosnu i Hercegovinu, osjetio se tračak nade za pravdom i nadmoćnosti neke sile nad onim koji su raspolagali vojnom tehnikom i opremom četvrte sile u Evropi, koja je bjesomučno korištena nad narodom kojem je bilo oduzeto i pravo na odbranu.
Povod za NATO udare bio je masakr na Markalama gdje je granatom sa srpskih položaja oko Sarajeva ubijen i masakriran velik broj civila.
Moj vod je bio na položaju na koti Borovac 1750 metara nadmorske visine. Obronci planine Jahorine, sjeverozapadni dio općine Goražde, na kojem se nalazi tromeđa općina Goražde, Pale i Foča.
Dan je bio oblačan, sivi kumulusi su se bilo nadvili iznad Jahorine i cijele Bosne dokle se moglo vidjeti.
Sa Borovca je baš dobar panoramski pogled, vidi se gotovo cijela istočna Bosna i istočna Hercegovina. Vide se planine Romanija, Jahorina, Bjelašnica, Treskavica, Zelengora, Maglić, Durmitor, planinski predjeli iznad Čajniča, Rudog i Višegrada, čak i Drina u predjelu Ustikoline.
Neprijateljske linije Stolac, Mirkovica, Kacelj, prema Foči i Kapa, Varda, Glatke njive, prema Palama su visinski ispod nas. Borovac dominira na tom prostoru i tim kotama, visočiji je od njih što je bila naša prednost u bilo kojem obliku ratovanja.
Sa druge strane, Borovac je bi takva utvrda da ga je u tom trenutku bilo i nemoguće osvojiti. Ukopan tranšeama dubokim dva metra oko njegovog kompletnog vrha a ispod se nalazi čistina od oko 500 metara do šume, što je obezbjeđivalo dobar pregled i kontrolu prostora u slučaju napada.
Peti bataljona Armije RBiH 1 Drinske brigade ga je oslobodio početkom juna 1992 godine.
Zbog NATO udara koji su bili u toku, cijeli dan smo osmatrali i pratili neprijateljske položaje i dešavanja na njima. Osjetila se nervoza i strah kod njih, dozivali su nas i psovali, ali kada bi se začuli avioni to bi utihnulo.
Negdje oko 17, 00 sati, NATO avioni su letjeli u rejonu iznad Jahorine i Pala, čule su se detonacije i zvukovi mlaznih motora. Nismo vidjeli avione sve dok rakete nisu pogodile repetitor iznad Stambolčića. Prateći zvuk mlaznih motora ugledali smo avion koji je letio prilićno nisko sada ispod oblaka.
Nakon što je pogodio repetitor napravio je zaokret prema Sokocu, a potom prema Palam i ponovo doletio iznad Stambolčića. Ponovo je u naletu raketom pogodio repetitor i poćeo je da se uspinje. Međutim, u tom trenutku se vidio crni gusti dim iz njegovog repa, on je odmah usporio, počeo se naginjati na jednu stranu i padati kao na usporenom snimku.
Iznad njega su se ugledala dva padobrana, koliko se sjećam jedan crveni i drugi žute boje. Avion je pao u livade iznad Sjetline, kao i padobrani sa kojim su očigledno bili piloti koji su se katapultirali.
Preduboko je to bilo u neprijateljskoj teritoriji da se poduzme bilo kakva aktivnost od pripadnika Armije RBiH. Osmatrajući smo vidjeli da su na navedeni lokalitet veoma brzo stigla vozila vjerovatno vojske tzv RS-a.
Dugo se nije znalo za sudbinu pilota navedenog aviona, da bi se kasnije na SRNI pojavili snimci francuskih pilota kojo su bili vezani na lokalitetu Košute kod vojnih radara na Jahorini i mostovima oko Pala, kojim je ratni zločinac Ratko Mladić prijetio NATO snagama kako bi zaustavili zračne udare.
Francuski piloti Jose Souvignet i Frederic Chiffot su bili piloti aviona Miraž 2000 koji je oboren.
Nakon dugotrajnih pregovora i napora u decembru 1995 godine, nakon Dejtonskog mirovnog sporazuma su oslobođeni.
Američki marinci su u nekoliko navrata pokušali pronaći i spasiti pilote u čemu nisu uspjeli do njihovog oslobađanja .
Veliko hvala francuskim pilotima Jose Souvignetu i Frederic Chiffotu na hrabrosti i požrtvovanju, koje su pokazali u izvođenju misije za postizanje mira u Bosni i Hercegovini, rizikujući i svoje živote,' napisao je Efendić.

