O korupciji i zloupotrebi u Autocestama Federacije BiH govori se izvan Bosne i Hercegovine, ali posljednja istraga evropskih tužilaca otvara potpuno novu dimenziju skandala. Dokumentacija i iskazi ukazuju da je italijanska firma dobila tender zahvaljujući podmićivanju, a mito je, prema dostupnim podacima, iznosilo 150 hiljada eura.

Problem dodatno komplikuje činjenica da je nova uprava preuzela kompaniju s, kako tvrde, milionskim dubiozama, prijavila nepravilnosti, ali je sada i sama pod istragom.

Aprila 2023. godine proveden je postupak javne nabavke za nadzor nad izvođenjem radova na poddionici Ozimice-Poprikuše. Italijanska firma prijavila se preko posredničke kompanije Trasa d.o.o. Sarajevo, a mjesec dana kasnije nova Vlada FBiH, na čelu s Nerminom Nikšićem, smijenila je prethodnu upravu.

Direktor postaje HDZ-ov Denis Lasić, dok je Asmir Dževlan imenovan za izvršnog direktora za projektovanje i građenje, kao zajednički kadar SDP-a i NiP-a. Nakon smjene, prepravljena je ponuda italijanske firme, koja je time došla na prvo mjesto.

Asmir Dževlan objašnjava:

Istraga u Autocestama FBiH: Ko je uzeo mito od 150 hiljada eura?

'Utvrdili smo da je firma Trasa nezakonito ovjeravala privremene situacije izvođaču radova sa uvećanim količinama, tražili smo zamjenu inženjera od lidera konzorcija i otvorili priču o položaju i joint ventura jugsel trasa.'

Dževlan naglašava da je situacija dio međunarodne istrage i da je kompletnu dokumentaciju predao Evropskoj investicionoj banci za period od 2015. do 2025. godine. Međutim, prema njegovim riječima, reakcija Trase d.o.o. djeluje kao osvetnička.

Kritika domaćih institucija i uloga evropskih nadzora

Situacija u Autocestama FBiH pokazuje koliko je domaće pravosuđe slabo u prevenciji i sankcionisanju korupcije. Denis Gratz, zastupnik u Predstavničkom domu FBiH, jasno upozorava:

Istraga u Autocestama FBiH: Ko je uzeo mito od 150 hiljada eura?

'Sad sam upravo saznao da je samo u prošloj godini na jednoj od ovih 500 miliona, 157 miliona KM je došlo uvećanja u samo jednoj godini. Dakle to ne možete pravdati kako su oni naveli promjenama uvjeta na terenu i neriješenim imovinsko-pravnim odnosima.'

Gratz jasno poručuje da je riječ o planiranoj pljački koja je imala za cilj sticanje dodatnog nezakonitog novca. Revizorski izvještaj Autocesta FBiH za 2024. godinu potvrdio je zabrinjavajuće stanje, mišljenje s rezervom o finansijskim izvještajima i negativno mišljenje o usklađenosti poslovanja.

Ono što zabrinjava jeste činjenica da, i pored međunarodnih istraga i dokumentovanih nepravilnosti, domaće institucije još uvijek ne reaguju adekvatno. Jasno je da je potrebna hitna reforma nadzora, transparentniji javni tenderi i efikasnija kontrola trošenja budžetskih sredstava kako bi se spriječile ovakve milionske zloupotrebe u budućnosti.

Ako domaće pravosuđe ne uspije da procesuiraju odgovorne, međunarodni nadzor bi mogao postati jedina efikasna prepreka za zloupotrebe. Dok evropske institucije preuzimaju inicijativu, građani ostaju s pitanjem, hoće li neko konačno odgovarati za nestanak stotina miliona maraka?

Prilog radila Amela Hodžić Cviko.