Naknada koju plaćaju operatori vazduhoplova po prevezenom putniku, odnosno toni prevezene robe/tereta je obaveza propisana zakonom, kazali su nam u Direkcija za civilno vazduhoplovstvo BiH (BHDCA) na pitanje da li je ponovno uvođenje avio-taski neminovno.
“Predmetna naknada je jedan od izvora finsnsiranja BHDCA i njenom primjenom obezbjeđuje se finansijska samostalnost i održivost BHDCA koja je utvrđena Okvirnom transportnom politikom BiH za period 2015. do 2030. godine, objasnili su zbog čega je neminovna naplata aviotaksi."
Iz BHDCA ističu kako naknadu naplaćuju veliki broj vazduhoplovnih uprava u okruženju i EU.
“Ono što je najvažnije je da BHDCA nema pritužbe putnika da je ta naknada visoka i problematična i da zbog nje ne žele da putuju. Obaveza aerodroma je da redovno dostavljaju mjesečne izvještaje o prevezenim putnicima odnosno robi/teretu po svakom vazdušnom prevozniku kako bi BHDCA mogla fakturisati prema prevoznicima. Takođe, je zakonski predviđeno da se aerodromima vrati do 20% prikupljenih sredstava od naknade. Sa tim sredstvima oni bi, između ostalog, mogli na određeni način, subvencionirati vazdušne prevoznike, i na taj način ih privući ili zadržati. Samim tim ta naknada više ne iznosi 3 KM", ističu u BHDCA.
Ustvari plaćanje aviotaksi je jedan dio finansiaranja BHDCA, koji nije finanasijski neovisan, on je ustavri na budžetu državnog ministarstva, za razliku od BHANS-e.
“Kao što smo već naveli, navedena naknada je zakonska obaveza koju je predvidio zakonodavac, Parlamentarna skupština BiH i služi, pored ostalih, i kao izvor finansiranja BHDCA kako bi ona bila finansijski stabilna i samostalna, te ispunajvala svoje nadležnosti u skladu sa EU standardima i regulativom koju je BiH obavezna implementirati i primjenjivati. Naime jak, samostalan i nezavisan regulator u oblasti civilnog vazduhoplovstva u obavezi je da ulaže u razvoj i školovanje kadrova, a sa ograničenim izvorom finansiranja, bez dodatnih izvora, regulator, tj. BHDCA nije u mogućnosti angažovati stručno osoblje, niti isto usavršavati, a poznato je da je avio-industrija grana koja se mijenja i napreduje veoma brzo. Trenutna organizaciona pozicija BHDCA ne omogućava nesmetan rad BHDCA, navelli su oni.

Objašanjavaju kako je moratorijum na naplaćivanje naknade uveden kao mjera podsticaja vazdušnim prevoznicima nakon pandemije korona virusa. Poznato je da je BiH u godini prije pandemije imala rekordan rast prometa u aviosaobraćaju.
“Naš cilj ovom mjerom je bio da podstaknemo razvoj i vratimo brojke na taj period. Prema podacima koje aerodromi dostavljaju BHDCA, vidljivo je da u broj prevezenih putnika u odlasku sa aerodroma u BiH u 2023. godini za oko 100 hiljada bio veći nego u 2022. godini, a u obe ove godine naknada se naplaćivala. Broj prevezenih putnika u odlasku sa aerdoroma u BiH u 2024. godini je za oko 34 hiljade veći u odnosu na 2023. godinu, kazali su nam u BHDCA.
Dodali su kako navdeni podaci pokazuju da je aviosektor u BiH iz godine u godinu rastao, te ne stoji razlog da će predmetna naknada smanjiti rast i razvoj ovog sektora.