Na panelu održanom u Mostaru povodom Svjetskog dana potrošača, stručnjaci iz oblasti trgovine, fiskalizacije i zaštite potrošača razgovarali su o digitalizaciji tržišta, izazovima regulacije i pravima kupaca u online trgovini.

Panel su organizovali GS1 Bosne i Hercegovine i Ekonomski fakultet Sveučilišta u Mostaru, a moderirao ga je dekan Ekonomskog fakulteta, prof. dr. Igor Živko. Posebnu vrijednost diskusiji dalo je učešće preko 100 studenata, učenika Srednje ekonomske škole i profesora, koji su aktivno postavljali pitanja i dijelili svoja mišljenja o sigurnosti online trgovine i fiskalizacije.

Novi zakoni donose promjene u e-trgovini

Pomoćnica ministra za unutrašnju trgovinu i zaštitu potrošača FBiH, Medina Čorda, najavila je donošenje Zakona o elektronskoj trgovini i novog Zakona o zaštiti potrošača, koji će značajno unaprijediti regulaciju digitalnog tržišta.

"Sve više primamo pritužbi na neregistrovane internet trgovine, posebno na prodaju putem društvenih mreža, koje trenutni zakon ne prepoznaje. Novi propisi će jasno definisati pravila – svi trgovci, bilo da su pravna ili fizička lica, morat će biti registrovani i transparentno prikazati svoje podatke", rekla je Čorda.

Jedna od ključnih mjera bit će stroža kontrola kurirskih službi, koje često dostavljaju robu iz nelegalnih izvora. Također, FBiH će prvi put dobiti vlastiti Zakon o zaštiti potrošača, koji će građanima omogućiti pravo na povrat robe u roku od 14 dana bez navođenja razloga, čime se BiH usklađuje s evropskim standardima.

"U nacrt zakona ugrađeno je deset ključnih odredbi iz evropskih regulativa kako bi se suzbila siva ekonomija u e-trgovini. Inspekcije će imati proširene ovlasti, a online trgovci će biti obavezni jasno prikazati podatke o svom poslovanju", dodala je Čorda.

E-fiskalizacija povećava transparentnost

Načelnik Odjeljenja za poreze, registraciju i koordinaciju rada Poreske uprave RS, Dragan Zorić, govorio je o rezultatima e-fiskalizacije u RS-u, koja je donijela veću transparentnost i smanjila porezne zloupotrebe.

" Svaki fiskalni račun sada je direktno povezan s Poreskom upravom, čime se sprečava manipulacija. Ranije su trgovci izdavali fiskalne račune, ali bi ih kasnije stornirali kako bi izbjegli prijavljivanje prihoda. Sada, kada potrošač dobije račun, on je istog trenutka evidentiran u sistemu Poreske uprave, a dodatnu kontrolu omogućava QR kod", objasnio je Zorić.

Građani sada jednostavnim skeniranjem QR koda mogu provjeriti validnost računa i prijaviti nepravilnosti. Kako bi se dodatno podstaklo korištenje QR kodova, Poreska uprava RS-a razmatra uvođenje nagradnih igara, po uzoru na modele iz Hrvatske i Srbije.

Digitalni pasoš proizvoda i budućnost tržišta

Kako će e-fiskalizacija i digitalna trgovina uticati na prava potrošača u BiH?

Direktor GS1 BiH, Adi Turković, govorio je o značaju Digitalnog pasoša proizvoda (DPP), koji će u EU postati obavezan do 2030. godine.

"DPP omogućava potrošačima potpune informacije o proizvodu – od porijekla i sastava do ekološkog utiska i emisije CO₂. Brendovi poput Decathlona već koriste ovu tehnologiju jer je jasno da će Digitalni pasoši proizvoda postati obavezni u skorijoj budućnosti ", rekao je Turković.

Studenti su imali priliku testirati DPP kroz praktičan primjer na majicama, gdje su skeniranjem QR koda mogli vidjeti sve podatke o proizvodnji i održivosti proizvoda.

Govoreći o e-fiskalizaciji u FBiH, Turković je naglasio da se trenutno radi na novom Zakonu o e-fiskalizaciji, koji uključuje i Zakon o e-računu.

- Nebulozno je da u 21. vijeku neko ručno unosi podatke s papira u sistem. Elektronski račun omogućava automatski prijenos podataka iz sistema u sistem, bez grešaka i administrativnih troškova – dodao je Turković.

Potreba za modernizacijom zaštite potrošača

Ombudsman za zaštitu potrošača u BiH, Saša Marić, upozorio je da postojeći Zakon o zaštiti potrošača iz 2006. godine ne odgovara digitalnom dobu i da ga je hitno potrebno uskladiti s novim tržišnim trendovima.

"Trenutni zakon ne reguliše e-trgovinu, dostavu i odgovornost za oštećenu robu. Ako potrošač dobije oštećen proizvod, trgovac i dostavna služba često prebacuju odgovornost jedan na drugog, ostavljajući kupca bez zaštite. Novi zakon bi riješio ovaj problem, ali njegovo donošenje zavisi od političke volje", naglasio je Marić.

Stručnjaci su se složili da su transparentnost i sigurnost u e-trgovini ključni za jačanje povjerenja potrošača i suzbijanje sive ekonomije. Digitalna era donosi velike promjene, a novi zakoni bi trebali omogućiti sigurnije i efikasnije tržište za sve potrošače u BiH, zaključeno je na panelu.