Nove carine u iznosu od 25 posto na uvoz motora, mjenjača i drugih ključnih dijelova za automobile danas su stupile na snagu u Sjedinjenim Američkim Državama.

Američki predsjednik Donald Trump izjavio je da su ove mjere, zajedno s već postojećom carinom od 25 posto na uvoz automobila koja je uvedena prošlog mjeseca, dio strategije za oživljavanje domaće proizvodnje i podsticanje automobilskih giganata da veći dio proizvodnje presele na američko tlo, prenosi BBC.

Stručnjaci upozoravaju na moguće posljedice

Ipak, ekonomski analitičari upozoravaju da bi rast proizvodnje u SAD mogao doći nauštrb fabrika u drugim zemljama, uz neizbježan rast troškova za preduzeća, što bi se na kraju moglo preliti i na krajnje kupce u vidu viših cijena.

Trenutni skok u prodaji automobila, kako navodi BBC, djelimično ublažava negativne efekte, jer su potrošači požurili da kupe vozila prije nego što nove mjere u potpunosti osjete tržište.

Rekordna prodaja, ali i visoki troškovi

General Motors i Ford su objavili da je prodaja nastavila rasti i u aprilu, bilježeći dvocifreni rast. Međutim, General Motors je upozorio da bi nove carine mogle donijeti dodatne troškove od čak pet milijardi dolara u ovoj godini. Oko dvije milijarde dolara odnosi se na vozila proizvedena u Južnoj Koreji i potom izvezena u SAD.

Zbog tih promjena, kompanija sada očekuje porast cijena od oko jedan posto, iako je ranije planirala sniženje.

I druge automobilske kompanije, uključujući Stellantis – proizvođača Jeepa, Fiata i Chryslera – povukle su svoje finansijske prognoze za narednu godinu, navodeći kao razlog nestabilnu i nepredvidivu situaciju na tržištu.

Šok za industriju

Industrija pred novim izazovima: U SAD-u od danas carine od 25 posto na uvoz motora i dijelova

Skoro polovina automobila prodatih u SAD tokom prošle godine bila su uvezena, a najavljena carinska politika izazvala je šok u automobilskoj industriji još u martu, kada je Trump najavio uvođenje novih tarifa. Stručnjaci su tada upozoravali na moguće povećanje cijena i narušavanje proizvodnih lanaca.

Iako je prvobitno najavio sveobuhvatne mjere, Trump je kasnije ublažio stav prema Meksiku i Kanadi – zemljama koje su ključne karike u lancu snabdijevanja američke autoindustrije. Na osnovu važećeg trgovinskog sporazuma, dijelovi proizvedeni u ovim državama ostaju oslobođeni carina, pod uslovom da ispunjavaju određene kriterije.

Iako je u početku to izuzeće predstavljeno kao privremeno, analitičari sada vjeruju da će ono ostati na snazi, s obzirom na nedavne smjernice koje su izdale američke carinske vlasti.

Nove zaštitne mjere za kompanije

Trumpova administracija je ove sedmice potpisala i dodatne mjere koje omogućavaju firmama da izbjegnu plaćanje višestrukih carina na isti proizvod. Također je uveden dvogodišnji sistem koji omogućava proizvođačima da djelimično umanje troškove carina za dijelove koji se uvoze, a zatim koriste u vozilima sastavljenim u SAD.

Uz to, najavljeno je da firme koje uvoze automobile proizvedene u Kanadi i Meksiku neće morati plaćati carine na one komponente koje su prvobitno proizvedene u SAD.