Iako se ovakvi potezi često predstavljaju kao "logični koraci regionalne ekspanzije", nužno je postaviti pitanje da li je riječ o obostrano korisnoj saradnji ili o tihoj ekonomskoj dominaciji koja dugoročno može ugroziti suverenitet bh. privrede.
Najnoviji primjeri, poput preuzimanja Phoenixa d.o.o. Bijeljina od strane srbijanske Vege, farmaceutskog giganta iza kojeg stoji milijarder i suvlasnik Mozzarta Dejan Čakajac, jasno pokazuju razmjere ovih transakcija.

Phoenix, s prihodima od preko 200 miliona KM u 2024. godini, drugi je najveći veletrgovac lijekovima u BiH. Ova akvizicija ne predstavlja samo promjenu vlasništva, već i značajno preusmjeravanje kontrole nad vitalnim farmaceutskim sektorom, čime se otvaraju pitanja o dostupnosti lijekova, cijenama i ukupnom utjecaju na zdravstveni sistem BiH.
Sličan trend bilježimo i u drugim sektorima. Beogradski modni gigant Fashion Company preuzima AB-Line, vlasnika poznatih brendova poput Marella, XYZ i Parfois, jačajući svoj položaj u modnoj maloprodaji u Sarajevu. Lider u maloprodaji elektronike u Srbiji, Tehnomanija, preuzela je Macline Sarajevo, ovlaštenog prodavca i servisera Apple uređaja u BiH. Ovim potezom Tehnomanija ne samo da ulazi na bh. tržište, već preuzima kontrolu nad premium segmentom elektroničkih uređaja.

Srbijanski kapital preuzima bh. gigante: Regionalna ekspanzija ili tiha ekonomska dominacija?

Stručnjaci nerijetko ističu da su ove akvizicije "najbrži način osvajanja tržišta" za firme s "velikim kapitalom" iz Srbije. Dok je to sa stanovišta individualne kompanije možda tačno, postavlja se pitanje šireg ekonomskog konteksta.
Da li BiH, s obzirom na "jezik, blizinu i strukturu potrošnje", zaista postaje "prirodna prva destinacija za širenje", ili je u pitanju ranjivost bh. tržišta koja je postala idealna meta za ekspanziju?

Iako se Srbija percipira kao najveće tržište Zapadnog Balkana, ključno je analizirati da li eksport kapitala, znanja i poslovnih modela uvijek rezultira jednakim benefitima za obje strane.
Preuzimanje uspješnih domaćih kompanija može dovesti do gašenja lokalnih brendova, centralizacije odlučivanja u Beogradu i, u konačnici, do smanjenja ekonomske samostalnosti Bosne i Hercegovine. Otvaranje novih radnih mjesta često je zanemarivo u poređenju s potencijalnim smanjenjem lokalnih upravljačkih struktura i odliva profita iz zemlje.

Da li su ove akvizicije rezultat zdravog tržišnog natjecanja i otvorenih investicijskih prilika, ili su dio šire strategije ekonomskog preuzimanja koja bi mogla imati dalekosežne posljedice po suverenitet i razvoj bh. privrede?
Bez sumnje, regionalna saradnja je važna, ali ona mora biti obostrano korisna i ne smije voditi ka jednostranoj dominaciji. Bosna i Hercegovina, složit će se brojni ekonomski analitičari, mora proaktivnije štititi svoje ekonomske interese i osigurati da otvaranje tržišta ne znači gubljenje kontrole nad ključnim sektorima.