Sarajevske saobraćajne kolone već su odavno postale svakodnevica građana glavnog grada. Dovoljno je da se desi manji kvar ili blaži sudar, i kilometri automobila, nervoznih vozača i izgubljenih minuta odmah se nižu duž sarajevske žile kucavice, dionice koja povezuje općinu Centar i Vogošću. Kroz nju svakodnevno prođe više od 18.000 vozila.

Radi se o prometnoj liniji koja je državni projekat, jer se njome Sarajevo direktno povezuje s Tuzlanskim i Zeničko-dobojskim kantonom. Riječ je, naravno, o višedecenijskom projektu Prve transverzale, projektu koji je obećavan, prekrajan i najavljivan toliko puta da su i najstrpljiviji građani izgubili povjerenje da će ga ikada vidjeti završenog.

Danas, jedina aktivnost na terenu svodi se na radove u tunelu Kobilja Glava. Sve drugo stoji.

Tunel bez svjetla na kraju: Šteta šuti, a projekat stoljeća stoji u mjestu

Tunel se probija, projekat stoji

Ukupna dužina trase Prve transverzale na području Vogošće iznosi oko 6,1 kilometar, a njen sastavni dio je i dvocjevni tunel dužine 680 metara. Nakon tunela, trasa bi trebala prolaziti kroz naselje Dumača, gdje je planirana izgradnja čak šest kružnih tokova.

Iz Općine Vogošća poručuju da su svoj dio posla,u najvećoj mjeri, završili.

Tunel bez svjetla na kraju: Šteta šuti, a projekat stoljeća stoji u mjestu

‘Pretpostavljam da će nosilac aktivnosti Zavod za izgradnju KS zajedno sa Direkcijom pristupiti nastavku eksproprijacije. Prva transverzala je po mišljenju mnogih ključna za rasterećenje svih gužvi, a tome smo svjedoci, od kružnog toka na Jošaničkoj petlji do Alipašine ulice’, kazao je Admir Merdžanović, pomoćnik načelnika za imovinsko-pravne odnose Općine Vogošća.

Dok se tunel polako privodi kraju, nastavak radova visi u zraku. Sve, kako tvrde iz općine, zavisi od raspoloživih sredstava i, naravno, političke volje.

Institucionalna šutnja

Novinari su kontaktirali Zavod za izgradnju Kantona Sarajevo, ali oni su ih uputili na Ministarstvo saobraćaja KS-a. Ministarstvo, pak, nije dalo nikakav odgovor.

I nije to prvi put. Ministarstvo saobraćaja, na čijem je čelu Adnan Šteta, već godinama izbjegava odgovore na novinarska pitanja o sudbini Prve transverzale, čak i kada se radi o najosnovnijim servisnim informacijama.

Podsjetimo, još u vrijeme kada je Fadil Novalić bio premijer Federacije, 2020. godine, osigurana su sredstva za glavni projekt. Pet godina kasnije, rezultat je gotovo nevidljiv.

Saobraćajni haos bez rješenja

Zastupnici u Skupštini KS-a, posebno oni iz opozicije, upozoravaju da je neizgradnja Prve transverzale jedan od ključnih uzroka sve većeg saobraćajnog kolapsa u glavnom gradu.

Tunel bez svjetla na kraju: Šteta šuti, a projekat stoljeća stoji u mjestu

‘Premijeru su puna usta čistog zraka, ekoloških normi, a ništa se ne radi po pitanju koje bi to riješilo. Najveći problem KS je saobraćaj u mirovanju. Kada bi se napravio konstantan protok saobraćaja, smanjili bi se i zagađenje i gužve. Adaptivno upravljanje skoro i ne funkcioniše zbog nepostojanja Prve transverzale i probijanja tunela prema Vogošći’, rekao je Faruk Selmanović (SDA), zastupnik u Skupštini KS.

Kroz dionicu od Alipašine ulice preko Šipa, Kobilje Glave, Hotonja do Vogošće, svakodnevno prolaze hiljade automobila, kamiona i autobusa. Svaki zastoj, makar i od pet minuta, proizvodi lančanu reakciju koja se proteže kilometrima.

Tunel bez svjetla na kraju: Šteta šuti, a projekat stoljeća stoji u mjestu

Gasovod, potok, i beskonačne prepreke

Kao da birokratska sporost nije dovoljna, na putu stoje i tehnički problemi. Još ne postoji glavni projekt za izmještanje gasovoda koji prolazi kroz Vogošću, niti je riješeno pitanje preusmjeravanja potoka koji presijeca trasu buduće ceste.

Nema ni novih sastanaka, ni ulaganja. Sve, čini se, čeka završetak tunela.

Tunel bez svjetla na kraju: Šteta šuti, a projekat stoljeća stoji u mjestu

Tunel koji vodi u nepoznato

Kobilja Glava danas je više primjer stagnacije nego napretka. Dok se bageri bore s kamenom, rokovi se gube, a građani svakog jutra i popodneva gube sate u kolonama koje nikada ne prestaju.

Prva transverzala, nekada projekt od ‘državnog značaja”, postala je projekat od javne frustracije. Institucije međusobno prebacuju odgovornost, a Sarajevo gubi ono najvrijednije, vrijeme, zrak i strpljenje svojih građana.

Prilog radio Emerin Ahmetašević.