Početkom nove školske godine u Kanadi, nastavlja se i važna obrazovna praksa – učenici u kanadskim školama i ove godine imaju priliku učiti o genocidu počinjenom u Srebrenici i drugim dijelovima BiH.

Obrazovanje o genocidu u Srebrenici, koje je već ušlo u nastavni plan i program nekih kanadskih obrazovnih institucija, rezultat je višegodišnjeg rada Instituta za istraživanje genocida Kanada (IGK). Institut nastoji ukazati na važnost izučavanja genocida kao ključnog mehanizma u prevenciji sličnih zločina u budućnosti.

Kako poručuju iz IGK-a, sticanje znanja o genocidu nije samo edukacija o prošlosti, već i dublje moralno promišljanje o ljudskom ponašanju, kolektivnoj odgovornosti i značaju pluralizma u savremenom društvu. Učenje o genocidu razvija svijest o važnosti prihvatanja različitosti i doprinosi stvaranju društva koje prepoznaje i odbacuje ideologije mržnje.

Genocid u Srebrenici je potvrđena pravna i društvena činjenica. To jasno govore pravosnažne presude međunarodnih sudova i Suda BiH. Ipak, žrtvama genocida u BiH se, umjesto kulture sjećanja, često nameće zamka "kulture zaborava", predstavljena kroz narative lažnog pomirenja i relativizacije zločina.

Zato iz IGK-a naglašavaju da obrazovni sistem mora biti nosilac istine, a ne instrument zaborava. Kultura sjećanja, kao oblik objektivne historijske istine, treba imati mjesto u učionicama, jer upravo obrazovanje ima moć da razbije stereotipe i spriječi buduće zločine.

Postavlja se ključno pitanje: ako kanadski obrazovni sistem prepoznaje značaj izučavanja genocida u BiH, zašto obrazovne vlasti u samoj Bosni i Hercegovini šute? Zašto se u udžbenicima izostavljaju činjenice o presudama Haškog tribunala, Suda BiH i drugih relevantnih međunarodnih institucija?

Da li se iza tišine krije svojevrsni "skriveni nastavni plan" koji ima za cilj da žrtvama oduzme pravo na istinu i sjećanje? Da li se time svjesno otvara prostor za novi oblik negiranja – tzv. memoricid, odnosno brisanje kolektivnog pamćenja kao preduslov mogućeg novog zločina?

Institut za istraživanje genocida Kanada najavio je formiranje međunarodnog ekspertnog tima koji će se baviti ovim pitanjima. Cilj je mobilizacija preživjelih, potomaka žrtava, svjedoka i svih prijatelja istine i pravde, kako bi se stvorio pritisak na politički i obrazovni sistem BiH da konačno prepozna važnost istine u obrazovanju.

Obrazovanje i vaspitanje u procesu učenja su bitne komponente socijalizacije, u kojoj se usvajaju određena znanja, vrijednosti, norme, običaji i kultura u funkciji sjećanja i trajnog pamćenja. To je trajna obaveza sadašnjih generacija prema svim žrtvama genocida u Srebrenici i BiH - poručili su iz Instituta za istraživanje genocida Kanada.