Još prije dva mjeseca iz razgovora s makarskim ugostiteljima koji su se žalili na manji broj gostiju, dalo se naslutiti da će ova turistička sezona biti izazovna u segmentu potrošnje po restoranima i kafićima. Iako je Turistička zajednica Makarska 5. avgusta zabilježila milion noćenja u Makarskoj, uz izraženo zadovoljstvo pozitivnim trendovima, ugostitelji nisu baš zadovoljni.

Kako su kazali za Slobodnu Dalmaciju, po potrošnji je sezona lošija za najmanje 20 posto nego lanjska, a uzroke vide u inflaciji u svim državama iz kojih dolaze gosti. Prema tvrdnjama Makarana, cijene su povećavali tek za 50 centi ili eventualno jedan euro, ali gosti koji su u Makarskoj nemaju dobru kupovnu moć kao što je to bilo lani i zadnjih godina.

Prema riječima radnika iz jednog ugostiteljskog objekta, sezona je lošija, ali kvaliteta uvijek prolazi.

Istina, ova sezona je za 20 posto lošija nego prošla, a cijene smo povećavali tek 1. avgusta i to kafu za 50 centi ili hranu za jedan euro. Špica nam je ovog ljeta trajala samo dva dana, a gostiju nema toliko puno što dokazuju večernji sati. Evo, prođite Makarskom u 23 sata ili ponoć, naći ćete svugdje tri do četiri prazna parkirna mjesta. Grad je preizgrađen, plaže su zauzete ležaljkama i nema mjesta za kupače, a stanovi u novoizgrađenim zgradama su ljeti popunjeni vlasnicima iz inostranstva i njihovom rodbinom i svi uglavnom kuhaju kod kuće i ne posjećuju restorane. Biće nam sve gore dok je masovnog turizma. Tu su nam i gosti koji će noćenje platiti 50 eura i kuhaju u apartmanima, a s druge strane imamo i one koji plaćaju hotel 1.000 eura za noć i svi leže jedan do drugoga na plaži”, priča on.

Vlasnik dva restorana Hrvoje Kapulica govori da ovog ljeta ima manje gostiju koji i troše manje.

Nekadašnji gosti su očito izabrali druge povoljnije destinacije. Evo, imao sam gosta iz Njemačke koji nam je u apartmane dolazio prije pet godina i htio je doći i sada, ali je otkazao kada sam ga upoznao s cijenama kojima se šokirao. Osim toga, i njemački gosti su izgubili izvrsnu kupovnu moć jer i kod njih nije bajno zbog recesije. Nijemci koji su iznajmili smještaj rekli su da ne mogu doći na večeru u restoran svako veče, već kuvaju u apartmanu i svi pitaju lokacije Lidla i Kauflanda. Ove godine je manje i mladih gostiju koji bi prijašnjih godina ispunili cijelu baštu prije odlaska u diskoteku. Sada tih mladih zapravo i nema više - priča on.

Da je ova sezona lošija od 15 do 20 posto nego lani tvrdi i Manuel Erceg, konobar jednog od restorana.

Gostiju ima, ali sve rjeđe sjede po restoranima. Ove godine očito kuhaju u apartmanima jer su redovi u trgovačkim centrima preveliki. Prijašnjih godina smo imali bar tri ture večere i kuhinja je radila iza ponoći, a ove sezone tek jednu koja završi najkasnije do 22 sata kada nastaje pustoš i izgleda kao da je neko isključio sklopku. Gosti pola sata čitaju cjenovnike pa ih snimaju i zbrajaju, a uz večeru čak ne naručuju ni piće - kaže on.

Ivan Jezidžić, vlasnik još jednog restorana, kazuje da su cijene hrane iste kao i lani, gostiju ima, ali ne troše.

Lani je gost dolazio na večeru četiri puta od pet dana ljetovanja, a sada dođe tek jedan put i kazuju da im je sve skupo. Svaka godina je priča za sebe, ali ova je stvarno jako loša - kazao je Jezidžić dodavši kako je očito da su ove sezone najbolje profitirali trgovački lanci.