U srednjoj školi Kungsvägen u Sipou, sjeveroistočno od Helsinkija (Finska), nastavnici ujutro skupljaju mobitele učenika i čuvaju ih do kraja školskog dana. Direktorica Maria Tallberg ističe da je prelazak na školu bez mobitela ‘nadmašio očekivanja’.
‘Naravno, učenici su se u početku malo bunili, posebno jer ih ne mogu koristiti tokom odmora, ali duboko u sebi razumiju zašto je tako. Mnogi su također rekli da nisu bili svjesni koliko su ovisni o mobitelu,’ rekla je Tallberg za AFP tokom nedavne posjete.

Od 1. augusta u Finskoj je na snazi novi zakon koji zabranjuje korištenje mobitela tokom nastave. Finske škole, poznate po visokom standardu obrazovanja, sada pojedine općine i škole odlučuju primijeniti zabranu na cijeli boravak u školi, uključujući i odmore. Prije toga, nacionalna agencija za obrazovanje samo je preporučivala ograničavanje mobitela u učionicama.
Rasprave o utjecaju pametnih telefona na mentalno zdravlje, koncentraciju i obrazovanje vode se širom svijeta. UNESCO-ov izvještaj iz 2023. godine upozorava da mobiteli u učionici ometaju nastavu i odvlače pažnju učenika. Slična ograničenja već su uvedena u Južnoj Koreji, Italiji, Nizozemskoj i Francuskoj.
Annika Railila, nastavnica hemije u Kungsvägenu, primijetila je da su učionice sada mirnije i da su učenici manje rastreseni.
‘Prije smo ih skoro na svakom času morali podsjećati da telefon ostane u torbi i da ga ne koriste tokom nastave. Učenici se sada više druže tokom odmora’ kaže ona.

Petnaestogodišnji Kie Lindfors opisuje školu kao ‘vrlo drugačiju’. ‘Više razgovaram s ljudima, a u školi postoji prostorija u kojoj se nalaze društvene igre i slično, tako da mi je sada jako zabavno ići tamo igrati se za vrijeme odmora,’ rekao je.
S druge strane, njegova kolegica Lotta Knapas primjećuje da je škola sada ‘mnogo bučnija’.
‘Razumijem da ih ne možemo koristiti na nastavi, ali mislim da je pomalo glupo što nam ih oduzimaju na cijeli dan,’ rekla je.
Četrnaestogodišnji Oscar Ingman izražava zabrinutost da neki učenici zbog ovoga mogu osjećati usamljenost.
‘Vidim da je više učenika društvenije, više ih razgovara i slično. Ali povremeno vidim i neke učenike kako samo sjede sami u hodniku,’ rekao je.

Direktorica Tallberg napominje da škola sada nastoji organizirati aktivnosti kako bi učenici uvijek imali nešto za raditi, a već se primjećuje smanjenje nasilja na internetu.
‘Učenici su prije fotografisali i snimali sadržaje tokom nastave ili još više na odmorima, a često smo morali provoditi istrage u slučajevima kada su se video snimci dijelili okolo,’ rekla je.
Finski ministar obrazovanja Anders Adlercreutz ističe da je novi zakon uveden nakon što su obrazovni rezultati počeli padati.
‘Primijetili smo u našoj zemlji, kao i mnoge druge zemlje, da su se vještine čitanja i matematike pogoršale, a ‘finski pristup’ znači biti proaktivan u stvaranju više prostora za učenje i podučavanje. Uklanjanje ometajućih elemenata iz učionice pomaže,’ rekao je.
OECD-ov PISA izvještaj iz 2022. pokazao je pad finskih petnaestogodišnjaka u matematici, čitanju s razumijevanjem i prirodnim naukama. Ipak, Finska i dalje ostaje iznad prosjeka među 38 zemalja članica OECD-a.
Ministar Adlercreutz naglašava da zabrana mobitela ne znači isključivanje digitalne pismenosti.
‘Važno je da djeca imaju fizičke knjige, ali također moraju biti digitalno pismena. Ali, u svijetu koji se tako brzo kreće, možda je uloga škola također poučavanje sporosti da budu mjesto gdje se moraš prisiliti čitati duže tekstove, fokusirati se na jednu stvar i svrhovito raditi na dugoročnom cilju,’ rekao je.