OTVOREN MUZEJ RATNE FOTOGRAFIJE

21 okt | 11:31

Glavni grad Hrvatske ovih je dana dobio Muzej ratne fotografije (Image of War) koji je otvoren izložbom "Izbliza i lično: rat u Hrvatskoj".

Autori ovog muzejskog koncepta poručuju kako im nije cilj veličati rat, pa ni Domovinski, nego upravo suprotno - pospremiti ga u muzej. Nakon izložbe hrvatske ratne fotografije nastale iz objektiva hrvatskih, srbijanskih i inostranih fotoreportera, najavljuju tematiziranje globalnog rata protiv klime, djece vojnika i genocida u Srebrenici, javlja Anadolu Agency.

Autor novootvorenog Muzeja ratne fotografije je Danilo Gregović, advokat koji je uz pomoć svog sina, "crowfunding" kampanje i ratnih fotoreportera u svega nekoliko mjeseci prikupio dovoljno sredstava za ostvarenje ove ideje.

Cilj muzeja je posjetiocima u samom centru Zagreba, pritom imajući u vidu i turiste koji su često najzainteresiraniji jer su površno upoznati s ratnom prošlošću Hrvatske, omogućiti na jednom mjestu pregled ponajbolje ratne fotografije te uvid u dramatične ratne priče koje još uvijek obilježavaju hrvatsko, nekada ratom zahvaćeno društvo.

Gregović: Kažemo da je rat loš 

Gregović ističe kako je izložba o stradanjima u Domovinskom ratu tek prva u nizu tematskih cjelina zaokupljenih fenomenom rata te najavljuje postavljanje izložbi "Rat protiv klime", "Djeca ratnici", "Masakr u Srebrenici"..., ali kaže kako su to dugoročni projekti za nastavak rada muzeja.

- Mi se bavimo žrtvom i ne slavimo rat. Rat želimo spremiti u muzej. Uplakani dječak tamo ili srpska djevojčica ovdje, ili sirijsko neko lice koje će biti izloženo, njima je posve svejedno - uplakanoj djeci i suzama na licu je posve svejedno jesu li žrtva pravednog ili nepravednog rata. Mi se ne bavimo historijom Hrvatske ili Domovinskog rata. Mi naprosto kažemo da je rat loš i da ga moramo pospremiti u muzej. Mnogi posjetioci izlaze u suzama, a to smo i htjeli, da im se rat zgadi - poručio je Gregović te istakao kako je ovo zapravo antiratni muzej.

Gregović kaže kako se u posljednje vrijeme sve više zaoštrava rat protiv klime koji će, smatra, promijeniti i već mijenja živote stotina miliona ljudi na globalnom planu.

Kustosica prve izložbene postave "Izbliza i lično: rat u Hrvatskoj" je Sandra Vitaljić koja je izložbom predstavila radove tridesetak ratnih fotografa/fotoreportera iz Hrvatske i Srbije, kao i one međunarodne, koji su iz ratom zahvaćene Hrvatske izvještavali isključivo za strane medije.

Vitaljić je istakla kako joj je cilj bio predočiti obje zaraćene strane, s obzirom na to da hrvatski i srpski fotografi nisu imali pristup drugoj strani kao što je to bilo moguće stranim fotoreporterima, i tako otvoriti različite perspektive i poglede na iste događaje.

Izložbu "Izbliza i lično: rat u Hrvatskoj" prati knjiga, katalog izložbe koji uz fotografije sadrži i lična svjedočanstva autora sa snimanja fotografija.

Instagram i Twitter zamijenili fotoreportera u ratnoj zoni

Jedan od tridesetak autora predstavljenih na izložbi i u knjizi je veteran ratne fotografije Nikola Šolić, fotoreporter koji je do 1992. radio na hrvatskoj strani ratišta za hrvatski magazin "Globus", da bi nakon toga postao saradnik stranih fotoagencija za koje je fotografijom izvještavao iz ratova na Balkanu, ali i šire.



Šolić kaže kako je jedna ovakva galerija, poput novootvorenog muzeja ratne fotografije, pogotovo jer je fotografska, bila potrebna Zagrebu jer smatra da takvog sadržaja u kulturnoj sceni grada nedostaje. Ocjenjuje pohvalnim da su na njoj zastupljeni fotografi različitih rangova, od onih koji su radili za male lokalne medije, pa sve do onih koji su svoje radove slali međunarodnim agencijskim kućama i magazinima, kao što su izloženi Chris Morris i Ron Haviv.

- Sve se to danas promijenilo u odnosu na nekada, kada su postojala dva tipa fotografa u vijestima, u "newsu". Kako se tehnologija razvijala i prešla u nešto što je danas postalo globalno, nema više potrebe ljude slati u ratne zone jer se preko Instagrama i Twittera dobije veći izbor slika dovoljne kvalitete za današnje medije, tzv. "screen" medije. Za "news" fotografiju tada, s tehničke strane gledano, nije bila najbitnija kvaliteta fotografije, nego sama tema - kazao je Šolić.

- Slike koje su tada odigrale ulogu velikih fotografija za jedan dan u svjetskim medijima, poslije toga su otišle u arhivu, a izložbom one dobivaju svoj art moment - kaže Šolić koji posjeduje vlastitu fotoarhivu s hiljadama negativa filmova i terabajtima digitalne fotografije.

Prelaskom u veliku međunarodnu agenciju, Šolić kaže kako je prestao biti na jednoj strani, no kako mu je to u stvarnosti bilo nemoguće raditi u ratu Hrvatskoj pa je pratio susjedne i udaljene ratne sukobe.

U podrumu ovog jedinstvenog muzeja prikupljena su sjećanja "običnih" ljudi, koji su svako na svoj način proživjeli rat, ispričana kroz tekst i fotografije. Riječ je o muzejskim eksponatima koji su nastali prikupljanjem preko društvenih mreža kao odgovor pojedinaca na pitanje "gdje si bio '91?".

Prema riječima osnivača muzeja, prva izložba je u svega nekoliko dana izazvala velik interes javnosti. Slični muzeji postoje u Dubrovniku, Sarajevu i u Potočarima kod Srebrenice.



(Hayat/Foto: AA)

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa 'GLEDAJ Hayat' na aplikacijama i portalu.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.


TRENUTNO NAJČITANIJE