POMOĆU OVIH 5 PITANJA USMJERITE DIJETE KAKO DA UČI NA SVOJIM GREŠKAMA

3 jan | 12:29

Na greškama uvijek stječemo iskustvo, bez obzira na svoju dob

Svi griješimo, bez obzira na svoju dob. Greške su korisne jer nas između ostalog uče osjećajima srama, neugodnosti, straha i tuge te svakako doprinose životnom iskustvu.Kada djeca krenu griješiti i suočavati se sa svojim greškama, roditeljima je glavni cilj naučiti ih važnoj životnoj vještini koja se zove otpornost. Otpornost je, naime, mogućnost oporavka od teškoća.

Srećom, prve greške u djetetovu životu su kao male radionice učenja otpornosti. Dakle, kada djeca naprave neki pogrešan korak ili donesu pogrešnu odluku, pokušajte ih provesti kroz cijeli proces: zatražiti ih da procijene situaciju, odvoje činjenice od svojih osjećaja te iskažu oboje.

Na temelju toga možete razviti “plan igre” pomoću kojeg ćete uputiti i osnažiti djecu da cijeli život uče na svojim greškama, ali da na njima ne posrnu i ne padnu.Prođite čitav proces pomoću ovih pet pitanja:

Pitanje 1: Što se dogodilo?

Nećete moći pomoći svom djetetu ako ne prikupite sve važne činjenice pomoću kojih ćete shvatiti što se stvarno dogodilo i zašto. No, činjenice nisu isto što i osjećaji te svakako naučite svoje dijete da ih razlikuje. To je važan ključ u razvijanju mogućnosti rješavanja problema kasnije u životu.

Ako dijete kaže: “Gurnuo sam Marka i on je pao, sad se više nitko neće htjeti igrati sa mnom”, miješanje je činjenica i osjećaja. Zašto dijete misli da se više nitko neće htjeti igrati s njim? Zašto je gurnulo Marka?

Ispitajte djeteta o svemu kako biste dobili što više korisnih informacija. Kada složite posljednji komadić slagalice pitajte dijete je li to ono što mislite da se dogodilo.“Ti si znači gurnuo Marka u parku jer ti nije htio posuditi kamion i onda je on pao i rekao da se više nikad ne želi igrati s tobom? Je li to ono što se dogodilo?Kada sami ovladate svim činjenicama iz neke situacije, lakše ćete pomoći i uznemirenom djetetu da shvati što se dogodilo.

Pitanje 2: Kako se osjećaš?

Kada su činjenice prikupljene, saznajte što se događa s djetetovim srcem. Dobre ili loše, emocije su vitalni dio ljudskog iskustva. Nakon emotivnog pada normalno je da se vaše dijete osjeća uznemireno, prestrašeno ili posramljeno, no neka djeca znaju osjećati i ljutnju. Te ljutnje se potrebno riješiti kako bi djeca mogla doći do one temeljne emocije koja počiva u njima nakon počinjene pogreške.

Manjoj djeci posebno je teško izraziti emocije, pa ako je vaše dijete malo, ovdje ćete morati uložiti dodatni trud kako biste doprli do njega. Recite djetetu da vam objasni kako se osjeća najbolje što može. Je li se možda u datom trenutku osjećalo kao da ga jako boli trbuh, dakle vrlo neugodno? Uz pomoć najbliže mogućih iskazanih emocija i već dobivenih činjenica pokušajte što bolje odrediti onu stvarnu emociju koju dijete osjeća.

U ovom procesu budite strpljivi i brižni jer je to vašem djetetu potrebno. Neka djeca su takva da se negativnih emocija jak olako i brzo riješe te krenu dalje, dok se druga “zakače” za njih neko vrijeme prije nego budu sposobna krenuti dalje.

Pitanje 3: Što si naučio?

Da bi dijete odgovorilo na ovo pitanje, potrebno je da prođe malo vremena i da se distancira od emocija koje su ga sigurno preplavile. Malom djetetu, u trenutku kada je uznemireno ili posramljeno teško je biti objektivno i sagledati neki događaj u pravoj perspektivi do koje ćete mu vi pomoći da dođe.

Budite spremni na to da će djetetu trebati sati, nekima čak i dani ili tjedni, dok bude spremno promotriti situaciju iz drugog ugla i dok se ne rodi nova perspektiva.Mlađoj djeci teško je izvući pouku iz događaja, pa im pomozite da shvate nudeći im izmišljenu priču temeljenu na iskustvu koje je dijete doživjelo. Ili ispričajte kao da se ta priča dogodila vama dok ste bili u djetetovim godinama.

Uz takve priče, djeca će ubrzo shvatiti da svaka situacija i greška ostave neku pouku iza sebe.

Pitanje 4: Što bi promijenio idući put?

Nakon što ste više – manje sve saznali, vrijeme je za sastavljanje akcijskog plana. Imajte na umu da se nakon počinjene greške vaše dijete osjeća kao da je izgubilo svaku kontrolu nad situacijom i nad samim sobom. Stoga, smišljanje plana za iduću takvu situaciju ili neku sličnu može djelovati vrlo osnažujuće i pripremiti vaše dijete na to kako da se nosi u “kriznim” situacijama.

Npr:“Idući put kad budeš imao potrebu da gurneš nekoga, dođi razgovarati sa mnom”.“Umjesto da idući put otmeš tu lutku, zamoli Petru da ti je posudi”.

Pitanje 5: Kako se SADA osjećaš?

Nakon što ste pretresli sve što ste mogli o nemilom događaju, ostaje vam da podsjetite svoje dijete da nije sve tako crno kako mu se trenutno čini.

Kada ponovite ovo pitanje na kraju cijelog procesa, postoji šansa da se dijete i dalje neće osjećati 100 posto dobro. Ali bit će mu bolje. A emocionalno osnaživanje je vrlo važan proces.

Uz vašu ljubav i potporu dijete će naučiti kako da izađe na drugu stranu svoje pogreške te da svaki put bude malo mudrije i malo snažnije nego prije.



(Sanja Bubalo, Dječja posla/Hayat/Foto: Ilustracija)

Hayat pratite putem aplikacija za iPhone/iPad & Android uređaje, a sve naše kanale gledajte UŽIVO putem servisa 'GLEDAJ Hayat' na aplikacijama i portalu.

Ukoliko smatrate da sadržaj objavljen na portalu hayat.ba krši vaše autorsko, lično ili drugo pravo ili interes, možete zahtijevati objavu odgovora ili ispravke. Slučaj će biti u najkraćem roku razmotren, a sporni sadržaji biće uklonjeni ili ispravljeni odmah po eventualnom ustanovljavanju istinitosti sadržaja žalbe. Sve pritužbe kao i prigovore možete slati na e-mail adresu digitala@hayat.ba. Materijal poslat na ovu e-mail adresu će se smatrati pravovaljanim. Svi drugi oblici prigovora neće se smatrati relevantnim i portal hayat.ba nema obavezu postupiti po istim.


TRENUTNO NAJČITANIJE



KOMENTARI