. O potresima koje odluke o carinama američkog predsjednika Trumpa donose cijelom svijetu, ali i bh. ekonomiji, razgovarali smo u današnjem izdanju emisije ''Dobar dan, BiH'' sa Zoranom Pavlovićem, ekonomskim analitičarem.
"Najprije želim da kažem da je proizvodnja proces koji se dugo priprema, pa onda realizuje i onda usavršava ili unapređuje. Amerika je ostala bez proizvodnje zato što su vlasnici kompanija zaključili da je jeftinije da tu proizvodnju prenesu u Meksiko ili u Kanadu.
Govorim vrlo konkretno da bi naši građani to razumjeli. Suština ovoga što se sada dešava jeste da su Sjedinjene Američke Države primijenile jednu čudnu formulu koja je prosto ekonomski neprirodna, a to je da su uzele da vide koliki je odnos kupovine Sjedinjenih Američkih Država i Bosne i Hercegovine i koliko Bosna i Hercegovina kupuje u Sjedinjenim Američkim Državama.
Kada su stavili ta dva podatka u podjeli, zaključili su da je Bosna i Hercegovina opteretila američki uvod sa 75%. I taj podatak je netačan jer su naše carine 5, 10 ili 15%.
Ono što je nelogično jeste tražiti izbalansiranu trgovinu s Amerikom za firme i kupce iz Bosne i Hercegovine i obrnuto. Nije isti ekonomski nivo razvoja bilo koje zemlje iz Sjedinjenih Američkih Država. S druge strane, Sjedinjene Američke Države su u međuvremenu ostale bez svoje proizvodnje'', pojašnjavaa razloge i motive ovih ekonomskih aktivnosti predsjednika Trumpa naš gost.
"Ne može se postići rezultat preko noći, ne može se razviti proizvodnja u Americi preko noći, a ona proizvodnja koja je otišla ne može se pokrenuti u kratkom roku, a robe koje bi možda mi kupili iz Bosne i Hercegovine oni nemaju. Tako da smo došli u jednu vrlo neobičnu situaciju koju ja želim da objasnim našim gledaocima, jer je prilično konfuzno sve što od informacija kroz medije stiže do gledalaca ili čitalaca.
Pazite, mi smo mala i otvorena ekonomija, ja to često govorim, i ključni smo u Evropi.
Ključni smo u Evropi od momenta kad smo potpisali SS5, sporazum da ćemo se pridružiti evropskoj zajednici naroda, i od tog momenta naši poslovni ljudi mnogo više gledaju u Evropu, nego na druga tržišta. A mi smo nekada trgovali i radili sa Sjevernom Afrikom i sa zemljama na Dalekom istoku i tako dalje. Mi smo sada došli u poziciju da Evropa, zato što se boji pada plasmana i prodaje u Americi, zbog carina koje su uvedene, neće da ulazi u novu proizvodnju.
Dakle, zašto bi proizvodili u 'Mercedesu' dva automobila na sat, ako jedan od njih neće završiti u Americi zbog ovih ograničenja koje postoje? Pa će onda 'Mercedes' sići na jedan auto na svaki sat, smanjit će proizvodnju, a to će smanjiti nabavku raznih dijelova ili komponenti iz Bosne i Hercegovine. Poslovni odnosi se tako grade, i ono što je vrlo neobično, ja ne mogu da vjerujem da će administracija predsjednika Trumpa insistirati da dođe do balansirane razmjene između svake zemlje i Sjedinjenih Američkih Država, jer to prosto nije moguće.

Pogotovo, rekao sam već na početku, nije moguće u kratkom roku. Šta to za nas znači? Znači da će firme koje su orijentisane prema Sjedinjenim Američkim Državama i izvozu Sjedinjenih Američkih Država imati vrlo velike probleme. Ono što očekujem da će se desiti jeste da će sada Evropa ili evropske zemlje tražiti više partnere unutar Evropske unije i prema onim zemljama koje nisu Sjedinjene Američke Države", prognozira Pavlović buduća kretanja u EU i u svijetu i poziva da i mi sa svojim kapacitetima pokušamo nekoliko stvari.
"Ono što bismo mi mogli uraditi, to je da pokušamo da vidimo šta je to što bi Sjedinjene Američke Države mogle ponuditi Bosni pa da nekako izbalansiramo taj svoj trgovinski deficit koji postoji na strani Amerike. S druge strane, mi imamo našu DKP-mrežu, dakle naša konzularna predstavništva po zemljama, gdje su nekada postojali ekonomski atašei. To je bio čovjek koji je živio i radio u diplomatskoj kancelariji i bavio se pitanjem povezivanja privrede Bosne i Hercegovine i neke od zemalja.
Znamo da je dobar primjer koji se objavio nekidan, da je 'NEnergoinvest' uspostavio partnerske odnose s egipatskom firmom i da će raditi zajedničku fabriku u okolini Sarajeva. Hoću da kažem, mi smo zaboravili naše tradicionalne partnere iz prethodnog života, kako to ja često kažem, Titove Jugoslavije u kojoj sam ja živio i radio. A vrlo brzo smo se prebacili na zemlje u Evropi koje su nam blizu, sjednem u auto i autoputem stignem za jedan dan bilo gdje.
Moramo tražiti, to se zove diverzifikacija kupaca, druga tržišta na kojima možemo prodavati svoju robu. Mi smo se malo uljuljkali tom nekom nadom ili očekivanjem da ćemo moći da izađemo samo na evropsko tržište, a ono će biti u stanju da uvijek povuče koliko god treba robe", predlaže Pavlović i podsjeća da je pred nama vrijeme prilagođavanja.